Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 35000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

Hälsosamma kostråd

Att äta mer hälsosamt behöver inte vara krångligt. Här listar vi några enkla förslag på hur man kan ändra sin kost till det bättre. För att lyckas med nya matvanor råder vi dig att börja med en eller två punkter som känns bra även på längre sikt. 

Ät fisk eller skaldjur två till tre gånger i veckan

Fisk och skaldjur innehåller D-vitamin, jod och selen, som många får i sig för lite av. Fet fisk innehåller rikligt med omega-3-fettsyror, som kroppen inte själv kan bilda. Innehållet i fisk bidrar bland annat till immunförsvaret och hjärnans utveckling och funktion samt skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom. Du som inte gillar fisk eller skaldjur kan komplettera med kosttillskott som innehåller omega-3.

Byt till fullkorn i pasta, bröd, gryn och ris

Fullkornsprodukter innehåller hela ris- eller sädeskornet inklusive skalet. Där finns nyttiga fibrer, mineraler, järn och antioxidanter. Genom att äta fullkorn kan man minska risken för typ-2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och tjock- och ändtarmscancer. Fibrerna i fullkorn mättar bra och kan därför hjälpa till att hålla vikten. Dessutom håller de magen och tarmen i balans.

Välj nyttiga oljor

Byt ut hårda fetter mot flytande oljor, t.ex. raps- eller olivolja. Även nötter, frön och avokado innehåller nyttigare fetter. Dessa så kallade (fler-)omättade fetter innehåller omega-3-fettsyror. Genom att byta till dessa fetter kan man minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Välj nyckelhålsmärkta mejeriprodukter

Mejeriprodukter innehåller viktiga vitaminer, mineraler och protein, t.ex. kalcium som är bra för uppbyggnaden av skelettet och tänderna. Men mjölkprodukter kan också innehålla mycket socker och fett. Välj produkter som är märkta med nyckelhålet för ett hälsosammare alternativ.

Minska ner på rött kött och charkprodukter

Av hälsoskäl bör vi inte äta fler än fyra röda köttmåltider i veckan. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt. Välj hellre kött från fisk eller fågel. Charkprodukter är kött som rökts, behandlats med nitrit eller konserverats på annat sätt, t.ex. korv, bacon, kassler, rökt skinka, salami, leverpastej och blodpudding. Chark innehåller ofta mycket salt och mättat fett. Genom att minska ner på rött kött och chark kan vi minska risken för tjock- och ändtarmscancer och hjärt- och kärlsjukdom.

Använd mindre salt

Vi svenskar får i genomsnitt i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Det mesta saltet kommer från färdiga livsmedel som chark, bröd, matfett, ost och färdigmat. I saltet finns natrium som är viktigt för kroppen men som också kan höja blodtrycket, vilket ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Prova att trappa ner på saltet gradvis under några veckor och smaksätt med andra kryddor istället. Välj gärna örtsalt som innehåller mindre natrium än vanligt salt.

Minska på sötsaker som godis, bakverk och glass

Socker innehåller mycket energi men nästan ingen näring. Ett högt sockerintag är förknippat med övervikt, vilket i sin tur är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom, typ-2-diabetes och cancer. Njut gärna av det söta i mindre mängd och kanske inte varje dag.

Drick måttligt med alkohol

Även alkohol innehåller energi utan näring och många alkoholhaltiga drycker är dessutom sötade med socker. Två burkar starköl innehåller lika mycket kalorier som en hel måltid. Ett högt alkoholintag är förknippat med ökad cancerrisk och högt blodtryck som i sin tur ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Alkohol kan också ge fettlever, skrumplever och diabetes.

Gå vidare till vår kategori Mat & Dryck eller tillbaks till råd om Hälsosamt mat.

Källa: Livsmedelsverket