Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 16000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

D-vitamin

Vitamin D är ett samlingsnamn för de två fettlösliga ämnena ergokalciferol (D2) och kolekalciferol (D3). Vi får d-vitaminen antingen via maten eller när vi vistas ute i solen. D-vitamin bildas naturligt i huden när den träffas av solens starka strålar under sommarhalvåret och lagras i kroppen så vi klarar oss under vintern. D-vitaminet vi får via kosten är främst från fet fisk som sill, makrill och lax men också d-vitaminberikade produkter som margarin och mjölk. Det är viktigt att inte få i sig för mycket D-vitamin då det är giftigt och kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. För lite D-vitamin ger å andra sidan sämre skelett. 

Vem behöver tillskott av D-vitamin?

D-vitamin rekommenderas till alla barn under 2 år men även barn som inte får D-vitaminberikade produkter eller fisk och barn som inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva D-droppar längre än de 2 första åren, speciellt om de har mörk hudfärg. Detsamma gäller om barnet även på sommaren har kläder som täcker ansikte, armar och ben när det är utomhus. Äldre som tillbringar lite tid utomhus bör också ta tillskott av D-vitamin. Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas d-vitamintillskott efter samtal med barnmorska. Behovet av D-vitamin ändras med ålder och kön.

Friska vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt det Europeiska livsmedelsverket (EFSA). Högre doser än så bör endast tas i kortare perioder på inrådan av sjukvården och under sträng medicinsk övervakning. Barn ska inte ta mer än 10 mikrogram (400 IE) per dag utan rekommendation från sjukvården.

Mer råd kring D-vitamin hittar du här:

Råd om D-vitamin

 
Sortera efter:
Antal/sida: