Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 20000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

D-vitamin

Vitamin D är ett samlingsnamn för de två fettlösliga ämnena ergokalciferol (D2) och kolekalciferol (D3). D-vitamin bildas naturligt i huden när den träffas av solens starka strålar under sommarhalvåret och lagras då i kroppen så att vi klarar oss under vintern. Det är viktigt att inte få i sig för mycket D-vitamin då det är i för stora mängder blir giftigt och kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, vilket i sin tur kan leda till njursvikt. För lite D-vitamin ger å andra sidan sämre skelett. I den här kategorin hittar du ett brett utbud av D-vitamin för alla åldrar och behov. Friska vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt det Europeiska livsmedelsverket (EFSA). Högre doser än så bör endast tas i kortare perioder på inrådan av sjukvården och under sträng medicinsk övervakning. Barn ska inte ta mer än 10 mikrogram (400 IE) per dag utan rekommendation från sjukvården. Svar på frågor om D-vitamin finns här.

Vad gör D-vitamin i kroppen?

D-vitaminet reglerar kalkbalansen i skelettet och tänderna. Det bidrar till att kroppen bevarar ett starkt skelett.

Vem behöver tillskott av D-vitamin?

D-vitamin rekommenderas till alla barn under 2 år, men även till äldre barn som inte får i sig tillräckligt med D-vitaminberikade produkter eller fisk samt barn som inte vistas utomhus tillräckligt. I dessa fall kan D-droppar behövas under en längre tid än de första två åren. Äldre som tillbringar lite tid utomhus bör också ta tillskott av D-vitamin. Även personer som bär heltäckande klädsel samt gavida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel rekommenderas ett D-vitamintillskott efter samtal med barnmorska.

D-vitamin i livsmedel

Förutom att vi får i oss D-vitamin via solens strålar och att vi själva bildar det i huden så finns det även i vissa livsmedel. Det finns då främst i fet fisk, men också D-vitaminberikade produkter som margarin och mjölk. Även ägg och kött innehåller också en viss mängd D-vitamin.

Sortera efter:
Antal/sida