Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 17000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

20% på utvalda D-vitaminer!

Behöver man verkligen kosttillskott med D-vitamin eller räcker det med att äta varierat och vistas i solen? Hur mycket behöver man få i sig egentligen? Och vad kan man äta som vegan? Det är en fråga som debatterats mycket på senare år, särskilt sen det kom nya rekommendationer 2012. Här reder vår apotekare ut frågetecknen åt dig. 
 

Varför behövs D-vitamin?

D-vitaminet behövs för att underlätta upptaget av kalcium från födan och kalcium behövs i sin tur för uppbyggnad av vårt skelett. 
 
Barn behöver D-vitamin för att skelettet ska utvecklas normalt. Brist på D-vitamin under uppväxten kan ge rakit (Engelska sjukan) som visar sig som ett mjukt och missformat skelett, ofta med hjulbenthet och en ökad risk för benbrott. Skador i tändernas emalj förekommer också. Barn får även allmänna symtom som svaghet och ökad känslighet för infektioner.
 
Vuxna behöver D-vitamin för att undvika så kallad benuppmjukning, med smärtor och ömhet i skelettet samt ökad risk för benbrott. I ovanligare fall kan man få kramper. Ny forskning visar också att det finns samband mellan d-vitaminbrist och uppkomsten av andra sjukdomar.
 

 

Källor: Livsmedelsverket, 1177 Vårdguiden