Populära länkar
Varumärken
Kategorier
- Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
- Inga avgifter
- Gratis fraktalternativ
- Snabb leverans
- Stort sortiment, över 40000 artiklar
- Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
- Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
Retur och reklamation
Om varan du har mottagit inte fungerar som den ska eller om du misstänker att den är defekt, vänligen kontakta vår kundservice innan du skickar tillbaka produkten.
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Om du misstänker att varan du har mottagit är defekt behöver du kontakta vår kundservice innan du skickar produkten i retur till oss. Se mer information under rubriken "Reklamation".
Undantag:
Observera att det finns produkter undantagna ångerrätten som ej kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer de att destrueras och debiteras kund.
- läkemedel
- läkemedel för djur
- kylvaror
- receptförskrivna varor
- livsmedel
Villkor:
Varans skick:
- Varan behöver returneras i oförändrat skick för att du som kund ska få fullständig kreditering.
- Om en vara har hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har Apotea rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100% av varans pris.
- Skulle en produkt (gäller ej läkemedel) returneras i ett skick där vi inte kan sälja den vidare, erbjuder vi att skicka tillbaka varan. Vi kommer att debitera både för frakten till oss samt returfrakten tillbaka, vilket är 100 kr totalt. Returen kommer att skickas till närmaste PostNord-ombud.
Byte av produkt:
- Vi har ingen möjlighet att utföra byten av produkter via en retur. Om du har köpt en produkt som du önskar byta mot en annan returnerar du den som vanligt och beställer sedan den produkt du vill ha istället i en ny order på hemsidan.
Plomberade varor:
- För varor med plombering kan vi inte godkänna retur med full kreditering om plomberingen är bruten.
- En plombering är något du måste göra åverkan på förpackningen för att öppna (till exempel tejp, limmat lock, ej öppningsbar plastförpackning). Produkter som är förseglade på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Produkter som berörs av detta är exempelvis (men ej enbart); sexleksaker, underkläder, bröstpumpar, termometrar och blodtrycksmätare.
- Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig att kontakta vår kundservice.
Defekt vara:
- Om varan du har mottagit inte fungerar som den ska eller om du misstänker att den är defekt behöver du kontakta vår kundservice innan du skickar produkten i retur till oss. Se mer information under rubriken "Reklamation".
Återbetalning
- Har du en obetald faktura för beställningen du returnerar från så är det viktigt att du på egen hand flyttar fram förfallodatum, det gör du på klarna.se
- När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar.
- Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överförs pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort kommer summan att krediteras direkt till kortet.
Retur av överblivna läkemedel
Lämna in dina överblivna läkemedel till oss för säker destruktion. De återlämnade läkemedlen transporteras till godkända förbränningsanläggningar där de bränns vid hög temperatur så att läkemedlen destrueras fullständigt. Försändelsen får väga max 2 kg. För mer information om hur du går tillväga, klicka här. Observera att pengar ej krediteras för returnerade läkemedel.
Reklamation
Som kund har du alltid rätt att reklamera ett köp enligt Konsumentköplagen upp till 3 år efter inköp. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att felet upptäcks.
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt och inkludera ditt kvitto eller ordernummer.
Observera att alla varor som reklameras måste finnas tillgängliga för eventuell returupphämtning. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
- Webbadress: https://www.arn.se/
- Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm
Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.
SÅHÄR GÖR DU EN RETUR:
- Säkerställ att du har tagit hänsyn till ovanstående villkor för ångerrätt och retur.
Kontrollera att ångerfristen inte har passerat (14 dagar) innan varorna skickas tillbaka. Paket som skickas med annat fraktsätt och hamnar hos ombud kommer inte att hämtas ut av Apotea, utan returneras till avsändaren. - Fyll i dina uppgifter i vårt returformulär. När du har fyllt i dina uppgifter får du en QR-kod per mejl. Om du istället önskar skriva ut Konsumentsverkets standardformulär för utövande av ångerrätten, hittar du blanketten här.
- Emballera varan du önskar returnera. Packa din retur ordentligt så att den inte går sönder i transporten tillbaka till vårt lager.
- Ta med dig returen och QR-koden till ditt närmaste postombud (Postnord). Ombudet skannar din QR-kod och får ut en fraktsedel som de sedan klistrar på paketet. Du betalar inte vid inlämnande av returen hos ombudet. Vi tar ut en returfrakt om 50 kronor i samband med krediteringen för din retur.
- Klart. Så snart din retur är hanterad får du ett bekräftelsemejl från oss. Notera att returhanteringen kan ta upp till två veckor.
Om du ångrar en registrerad retur är det bara bortse från informationen som har skickats till dig.
till i din varukorg.