
Populära länkar
Varumärken
Kategorier
- Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
- Inga avgifter
- Gratis fraktalternativ
- Snabb leverans
- Stort sortiment, över 40000 artiklar
- Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
- Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
Retur och reklamation
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.
Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få fullständig kreditering. Om vara har hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har Apotea rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100% av varans pris.
Produkter som är förseglade på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Produkter som berörs av detta är exempelvis, men ej enbart, sexleksaker, underkläder, bröstpumpar, termometrar och blodtrycksmätare. Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig att kontakta vår kundservice. Skulle en produkt (gäller ej läkemedel) returneras i ett skick där vi inte kan sälja den vidare erbjuder vi att skicka tillbaka varan. Vi kommer att debitera både för frakten till oss samt returfrakten tillbaka, vilket är 100 kr totalt. Returen kommer att skickas till närmaste PostNord-ombud.
Observera att läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna varor och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund.
Såhär gör du en retur:
- Säkerställ att du har tagit hänsyn till ovanstående villkor för returer/ångerköp. Kontrollera att ångerfristen inte har passerat (14 dagar) innan varorna skickas tillbaka. Paket som skickas med annat fraktsätt och hamnar hos ombud kommer inte att hämtas ut av Apotea, utan returneras till avsändaren.
- Fyll i dina uppgifter i vårt returformulär som du hittar HÄR. När du har fyllt i dina uppgifter får du en QR-kod per mejl.
- Emballera varan du önskar returnera. Packa din retur ordentligt så att den inte går sönder i transporten tillbaka till vårt lager.
- Ta med dig returen och QR-koden till ditt närmaste postombud (Postnord). Ombudet skannar din QR-kod och får ut en fraktsedel som de sedan klistrar på paketet. Vi tar ut en returfrakt om 50 kronor i samband med krediteringen för din retur. Du betalar inte vid inlämnande av returen hos ombudet.
- Klart. Så snart din retur är hanterad får du ett bekräftelsemejl från oss. Notera att returhanteringen kan ta upp till två veckor.
Om du ångrar en registrerad retur är det bara bortse från informationen som har skickats till dig.
Återbetalning
Har du en obetald faktura för beställningen du returnerar från så är det viktigt att du på egen hand flyttar fram förfallodatum, det gör du på klarna.se När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överförs pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort kommer summan att krediteras direkt till kortet.
Retur av överblivna läkemedel
Lämna in dina överblivna läkemedel till oss för säker destruktion. De återlämnade läkemedlen transporteras till godkända förbränningsanläggningar där de bränns vid hög temperatur så att läkemedlen destrueras fullständigt. Försändelsen får väga max 2 kg. För mer information om hur du går tillväga, klicka här. Observera att pengar ej krediteras för returnerade läkemedel, klicka här. Observera att pengar ej krediteras för returnerade läkemedel.
Reklamation
Som kund har du alltid rätt att reklamera ett köp enligt Konsumentköplagen upp till 3 år efter inköp. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att felet upptäcks.
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt och inkludera ditt kvitto eller ordernummer. Observera att alla varor som reklameras måste finnas tillgängliga för eventuell returupphämtning. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Webbadress: https://www.arn.se/
Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.

till i din varukorg.