Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 20000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

Hur kan jag behandla min artros?

I dag inriktas behandling av artros på att lindra smärta och stelhet och att behålla rörligheten.
För symtomlindring kan man idag prova Artrox (glukosamin), ett läkemedel som används vid behandling av artros och som påverkar brosket i lederna vid lätt till måttlig artros.

Glukosamin – läkemedel vid artros

Glukosamin som finns i Artrox är ett kroppseget ämne som finns naturligt i brosk och senor. Det bildas av socker och aminosyror. Artrox lindrar smärtan och stelheten och är ett receptfritt läkemedel.

Vad kan jag göra själv för att lindra min värk?

Det finns vetenskapliga studier om betydelsen av fysisk aktivitet vid artros, framför allt knäartros hos äldre. Där handlar det främst om att stärka benets och lårens muskulatur. Muskler hjälper till att stödja och stabilisera leden. Vid höftartros gäller det att så långt möjligt bevara rörligheten.
Sjukgymnastik ingår ofta i behandlingen av artros. Sjukgymnasten tar tillsammans med den drabbade fram ett lämpligt program. Hur det utformas beror givetvis på vilken typ av artros det är och personliga förutsättningar.

Om du trots egenvård har allvarliga besvär eller svåra ledsmärtor bör du uppsöka läkare för bedömning av eventuell ytterligare behandling. 

Några typer av motion passar personer med artros särskilt bra:

•    Styrketräning är bra vid knäartros. Det hjälper till att bygga upp stödjande muskler runt leden. Svag muskulatur är i sig en riskfaktor för artros.
•    Stavgång ger mindre belastning på fötter, knän och höfter än "vanlig" gång. Det är även bra mot besvär i nacke och rygg.
•    Cykling ger effektiv konditionsträning och man använder stora muskelgrupper i benen utan att belastningen för den skull är hög.
•    Simning innebär liten belastning på lederna. Det är också lätt att ta ut rörelserna ordentligt.

Det är viktigt att motionen är regelbunden. Den träningsform du väljer ska även kännas så tilltalande att det inte känns som en plikt. Annars kan träningsaktiviteterna rätt snart rinna ut i sanden.

Se träningsprogram här: http://www.artrox.se/traningsovningar-kna

Källa: www.artrox.se
Läs bipacksedeln noga. För mer information: www.fass.se