Köpvillkor
Allmänna köpvillkor
Apotea säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige som har ett giltigt person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år krävs att du fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar kortets fullmaktsgivare. Apotea säljer endast läkemedel för personligt bruk till slutkonsumenter, samt via rekvisition till sjukvårdshuvudmän, sjukvårdsinrättningar och till den som är behörig att förordna läkemedel. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämplig och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.
Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.apotea.se. Titta gärna på vår hjälpguide så handlar du. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-750 92 20 eller mejla info@apotea.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att ditt namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera beställningar om leverans av någon anledning inte kan ske.
Vid alla köp kan du, i samband med beställning och leverans från oss, få information om fraktbolag,välgörenhetsorganisationer och samarbetspartners. Detta förekommer på alla Apoteas ytor; sajt, mail och paket.
Vid köp av receptbelagda varor ger du Apotea rätt att ta del av uppgifter från E-hälsomyndighetens register över förskrivna och expedierade läkemedel och andra varor, i din nationella läkemedelslista. E-hälsomyndigheten är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som myndigheten utför i nationella läkemedelslistan.
Beställning med fullmakt
Om du vill att någon annan ska kunna hjälpa dig hämta ut dina eller ditt minderåriga barns läkemedel eller andra varor på recept behöver du registrera en fullmakt. Du kan registrera en ny fullmakt och se vilka aktiva fullmakter du har på Apotea.se eller genom att logga in i Läkemedelskollen.
En fullmaktstagare (ombud) kan hantera följande apoteksärenden:
- Beställa och hämta ut dina receptförskrivna läkemedel eller varor.
- Hämta en översikt över dina aktiva recept.
- Ta del av ditt aktuella saldo och startdatum i högkostnadsdatabasen.
Vårdnadshavare åt barn under 13 år har automatiskt fullmakt för dem. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha fullmakt från vårdnadshavaren.
Är barnet mellan 13–17 år behöver en av våra farmaceuter avgöra om information om läkemedlet eller andra varor på recept kan lämnas ut till dig utan att göra intrång på barnets personliga integritet. Därefter kan informationen eventuellt visas för dig som vårdnadshavare eller ombud. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att hämta receptbelagda varor till tonåring hos Apotea.
Observera att den som slutför köpet är betalningsansvarig.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Apotea reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Apotea rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Varor på recept
Vid köp av receptbelagda varor ger du som kund Apotea rätt att ta del av din nationella läkemedelslista som tillhandahålls av E-hälsomyndigheten. Våra farmaceuter kan vid behov kontakta dig och/eller aktuell förskrivare för att kunna hantera och slutföra din beställning. Vi förbehåller oss rätten att skicka en startförpackning (en förpackning för max en månads användning för att prova ett nytt läkemedel) utan att först kontakta dig om förskrivaren markerat det på ditt recept. Vid byte till startförpackning skickar vi en förpackning som är godkänd och utbytbar enligt Läkemedelsverket och som inte påverkar antalet uttag på ditt recept. Mer information om utbyten hittar du här.
Priset du ska betala för läkemedel eller förmånsberättigade förbrukningsartiklar på recept som ingår i förmånen kan ändras från det att du gjort din beställning till tidpunkten för leverans. Det slutgiltiga priset för läkemedel och förmånsberättigade förbrukningsartiklar som hämtas ut på recept och som ingår i högkostnadsskyddet fastställs när beställningen färdigställs för leverans (det vill säga när receptet expedieras av farmaceut på Apotea).
Priset på förmånsberättigade läkemedel och förbrukningsartiklar bestäms av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, och varierar över tid.
Om det visar sig att priset har förändrats kommer vi att:
- debitera dig mellanskillnaden och kreditera dig mellanskillnaden vid lägre pris
- kontakta dig om ditt läkemedel blir dyrare (fråga om du vill fullfölja köpet till det nya priset)
- kreditera dig mellanskillnaden om priset blir lägre
Var du befinner dig i ditt eget högkostnadsskydd eller om taket för högkostnadsskydd ändras påverkar också priset du ska betala. Har högkostnadsskyddet ändrats innan beställningen korrigeras priset på din beställning utan att vi kontaktar dig.
Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering hos Apotea godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv och fullmaktsgivare används av apotea.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Apotea eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om fraktsätten, priser och leveranstid här.
Apotea hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Apotea kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.
Apotea förbehåller sig rätten att ändra valt leveranssätt om det valda leveranssättet bedöms olämpligt för den aktuella beställningen. Order över 1 000 kronor innebär legitimationskrav vid leverans.
Betalning
I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning, Swish eller direktbetalning. Läs mer om de olika betalsätten här.
Apotea har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.
Ångerrätt och retur
Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du ska få fullständig kreditering. Produkter som är förseglade på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Produkter som berörs av detta är exempelvis, men ej enbart, sexleksaker, underkläder, bröstpumpar, termometrar och blodtrycksmätare. Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig att kontakta vår kundservice.
Observera att läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna varor och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Apotea, samt paket som går i retur på grund av ofullständig adress från kund. Alla läkemedel som kommer i retur till oss måste enligt lag kasseras. Tänk på miljön och låt inte ditt paket gå i retur till oss i onödan.
Kylvaror kan hämtas på vårt lager eller levereras med särskild kyltransport direkt till din dörr. Vid utebliven leverans, exempelvis på grund av felaktig adress eller att ingen är hemma för att ta emot leveransen, returneras kylvaran till oss för destruktion och kan inte levereras på nytt. För vissa leveranser krävs kvittering och legitimationskontroll vid mottagandet. När en kylvara har packats och skickats från vårt lager med Best Transport, har du tyvärr ingen möjlighet att ändra eller boka om leveransen. Om du däremot använder Gordon som leveransalternativ, har du möjlighet att ändra eller boka om leveransen efter att varan har skickats från vårt lager. Om en kylvara packats och lämnat vårt lager med Best Transport har du ingen möjlighet till att boka om leveransen, däremot om du använder dig av Gordon ges du möjlighet till att kunna boka om leveransen.
För att göra en retur:
1. Säkerställ att du har tagit hänsyn till ovanstående villkor för returer/ångerköp. Kontrollera att ångerfristen inte har passerat (14 dagar) innan varorna skickas tillbaka. Paket som skickas med annat fraktsätt och hamnar hos ombud kommer inte att hämtas ut utan returneras till avsändaren.
2. Fyll i dina uppgifter i vårt returformulär som du hittar HÄR. När du har fyllt i dina uppgifter får du en QR-kod per mejl.
3. Emballera din retur väl så att varan du returnerar inte går sönder i fraktgången tillbaka till oss.
4. Ta med dig returen och QR-koden till ditt närmaste postombud (Postnord). Ombudet skannar din QR-kod och får ut en fraktsedel som de sedan klistrar på paketet.
5. Vi tar ut en returfrakt om 50 kronor i samband med krediteringen för din retur. Du betalar inget vid inlämnande av returen hos ombudet.
6. Klart. Så snart din retur är hanterad får du ett bekräftelsemail från oss. Notera att returhanteringen kan ta upp till två veckor.
Återbetalning
Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum - det gör du på klarna.se. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten). Om du har betalat med faktura eller direktbetalning återför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi returbeloppet på ditt kort.
Retur av överblivna läkemedel
Lämna in dina överblivna läkemedel till oss för säker destruktion. De återlämnade läkemedlen transporteras till godkända förbränningsanläggningar där de bränns vid hög temperatur så att läkemedlen destrueras fullständigt. Försändelsen får väga max 2 kg. För mer information om hur du går tillväga, klicka här. Observera att pengar ej krediteras för returnerade läkemedel.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar (beroende på fraktsätt) innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt instruktionen ovan.
För ej uthämtade paket innehållande receptfria läkemedel gäller följande: Läkemedel som kommer i retur till apotek, eller ej hämtats ut på ombud, får enligt lag inte säljas vidare eller skickas ut på nytt utan måste destrueras. Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund.
För ej uthämtade paket med receptförskrivna varor gäller följande: Receptförskrivna varor som kommer i retur till apotek, eller ej hämtats ut på ombud, får enligt lag inte säljas vidare eller skickas ut på nytt utan måste destrueras. Om du önskar att nya varor skickas ut måste ett nytt receptuttag göras. Du måste dessutom betala både för de nya varorna som skickas och för de som har returnerats.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felaktig vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Om du lämnat meddelande om felet till oss inom två månader från att du upptäckte felet anses din reklamation alltid lämnad inom skälig tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, eller mer än tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Postadressen till allmänna reklamationsnämnden är ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, som du hittar här: http://ec.europa.eu/odr.
Hållbarhet
Receptfria läkemedel, handelsvaror och djurfoder med kortare hållbarhet än 3 månader ska ha utgångsdatum angivet i produktbeskrivningen på hemsidan.
Strävan skall vara att det utgångsdatum som anges på förpackningen för receptbelagda läkemedel skall ligga utanför läkemedlets förväntade förbrukningstid. Receptbelagda läkemedel kan skickas med kortare hållbarhet om farmaceuten bedömer att läkemedlet hinner användas upp enligt förskrivarens ordination på receptet innan hållbarhetsdatum passerat.

till i din varukorg.