Kundvagnen laddas
|
Produkten har lagts
till i din varukorg. ![]()
Produkten har lagts
till i din varukorg. KöpvillkorAllmäntApotea.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet. Apotea.se säljer endast läkemedel för personligt bruk till slutkonsument, samt via rekvisition till sjukvårdshuvudmän, sjukvårdsinrättningar och till den som är behörig att förordna läkemedel. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning. BeställningBeställning görs på vår hemsida www.apotea.se. Läs gärna vår hjälpguide så handlar du. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på tel 08-750 92 20 eller mejla [email protected]. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket. Priser och produktbilderSamtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Apotea.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls apotea.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar. Varor på receptVid köp av receptbelagda varor kommer apotea ta del av dina elektroniska recept. Våra farmaceuter kan vid behov komma att kontakta dig och/eller aktuell förskrivare för att kunna hantera och slutföra din beställning. Vi förbehåller oss rätten att skicka en startförpackning (en förpackning för max en månads användning för att prova ett nytt läkemedel) om förskrivaren markerat det på ditt recept. Vid byte till startförpackning skickar vi en förpackning som är godkänd och utbytbar enligt Läkemedelsverket och som inte påverkar antal uttag på ditt recept. Mer information om utbyten hittar du här. PersonuppgifterI samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen. Informationen du lämnar om dig själv används av apotea.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar. CopyrightAllt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör apotea.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar. Frakt och leveransI kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om fraktsätten, priser och leveranstid här. Apotea.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Apotea.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp. BetalningI kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning. Läs mer om de olika betalsätten här. Apotea.se har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. Ångerrätt och returSom kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Produkter som är förseglade på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Produkter som berörs av detta är exempelvis, men ej enbart, sexleksaker, underkläder, bröstpumpar, termometrar och blodtrycksmätare. Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig kontakta vår kundservice. Observera att läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna varor och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Apotea, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund. Läkemedel som kommer i retur till oss måste enligt lag kasseras. Tänk på miljön och låt inte ditt paket gå i retur till oss i onödan. Observera att Kylvaror levereras med särskild kyltransport . Vid utebliven leverans returneras kylvaran till Apotea för destruktion och kan inte köras ut på nytt. Kylleveranser kräver kvittering och legitimationskontroll vid mottagandet. En kylleverans kan inte bokas om av kunden själv efter att varan packats i kylväska och lämnat Apotea.
Mejla oss på [email protected] eller ring 08-750 92 20. Vi behöver följande information: a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) b) ditt namn och kontaktuppgifter c) antal och namn på de produkter som önskas returneras Apotea.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returen sker via PostNord med hjälp av en QR-kod som skickas per SMS och mejl efter din kontakt med oss. Paket som skickas med annat fraktsätt och hamnar hos ombud kommer ej att hämtas ut utan returneras till avsändaren. ÅterbetalningHar du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på klarna.se. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort. Retur av överblivna läkemedelLämna in dina överblivna läkemedel till oss för säker destruktion. De återlämnade läkemedlen transporteras till godkända förbränningsanläggningar där de bränns vid hög temperatur så att läkemedlen destrueras fullständigt. Försändelsen får väga max 2 kg. För mer information om hur du går tillväga, klicka här. Observera att pengar ej krediteras för returnerade läkemedel. Ej uthämtade paketVi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar (beroende på fraktsätt) innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan. För ej uthämtade paket innehållande receptfria läkemedel gäller följande: Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter får returnerade läkemedel inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Läkemedel som kommer i retur till apotek, eller ej hämtats ut på ombud, måste enligt lag destrueras. Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund. För ej uthämtade paket med receptförskrivna varor gäller följande: Om du önskar att nya varor skickas ut måste ett nytt receptuttag göras. Du måste dessutom både betala för de nya varorna som expedieras och för de som har returnerats. Returnerade läkemedel får enligt lag inte säljas vidare eller skickas ut på nytt utan måste destrueras. ReklamationOm du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr. |