Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 17000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

Liv i rörelse

Visste du att det finns en "medicin" som förebygger eller hjälper mot stress, hjärt-kärlsjukdom, mag-tarmbesvär, diabetes, benbrott, smärta, psykisk ohälsa och cancer? Den kostar inget, har inga biverkningar och ger omedelbar effekt på välbefinnandet. Denna fantastiska universalmedicin är rörelse.

Vad händer i kroppen när vi rör oss?

När vi rör på kroppen sätter vi igång fysiologiska processer som får oss att må bättre. Hjärtat slår snabbare och blodcirkulationen ökar. Kroppen får lättare att ta hand om stresshormoner. Det gör oss mer avslappnade och förbättrar sömnen.

Vid rörelse frigörs i hjärnan signalsubstanser som skyddar oss mot depression och smärta. De gör också att minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga förbättras. Det frigörs även endorfiner, kroppen eget morfin, som gör oss lyckliga och som minskar smärta. Regelbunden träning gör att hjärnan får bättre blodcirkulation och att hjärnceller nybildas. Vi blir helt enkelt smartare.

Regelbunden motion ger effekt mot många olika sjukdomar

Stress – du blir starkare och orkar mer. Bra grundkondition ger ett stärkt försvar mot stressreaktioner som hjärtklappning och höjt blodtryck.

Hjärt-kärlsjukdomar – minskad risk för kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke, högt blodtryck och höga blodfetter. Blodtryck och blodfetter sänks och den som har hjärtsvikt mår bättre.

Mag-tarmsjukdomar – rörelse håller tarmen igång och kan ha positiv inverkan på en stressmage.

Diabetes – risken att insjukna i typ 2 diabetes minskar. Blodsockret hos diabetiker sänks tack vare ökad insulinkänslighet.

Benbrott – motion och balansträning förebygger benskörhet och benbrott. Skelettet stärks och risken för fallolyckor minskar.

Smärta – muskelfunktionen förbättras långsiktigt. Smärtan lindras när endorfiner frigörs och blodcirkulationen ökar.

Depression – regelbunden motion kan både förebygga depression och minska risken att den kommer tillbaka. 30 minuter högintensiv träning tre gånger i veckan har bevisat antidepressiv effekt.

Demens – minskad risk. Dementa som är fysiskt aktiva minskar sin oro och rastlöshet och stimulerar mag- och tarmfunktioner som kan påverkas negativt av demensläkemedel.

Cancer – risken för t.ex. tjocktarmscancer och bröstcancer minskar. Cancersjuka som rör på sig regelbundet mår bättre och orkar mer. En del kan till och med öka sin chans att bli friska.

Sist men inte minst, rörelse gör att du minskar risken för att dö i förtid, oavsett orsak.

Hur mycket behöver man röra på sig?

För att uppnå de goda hälsoeffekterna behöver vuxna röra sig ungefär 150 minuter i veckan med medelhög intensitet. Det innebär att man ska bli varm och få ökad puls och andhämtning. Med högintensiv träning kan man uppnå samma effekt på 75 minuter per vecka. Exempel på aktiviteter för att uppnå det är 30 minuter rask promenad fem gånger i veckan eller 25 minuter löpning tre gånger i veckan. Det går lika bra att ta tre promenader om tio minuter som en 30 minuters promenad.

Den som saknar förutsättningar för att komma upp i 150 minuter i veckan kan istället göra sitt bästa utifrån sin förmåga. Lite rörelse är alltid bättre än ingen rörelse och på sikt kanske du kan öka din förmåga. Sittgympa och träning i säng är bra alternativ för den som inte kan gå eller stå. Hos 1177 Vårdguiden finns övningar och instruktionsfilmer. En fysioterapeut (sjukgymnast) kan hjälpa dig med ett anpassat träningsprogram.

Det finns också stora hälsovinster med att träna muskelstyrka för hela kroppen minst två gånger per vecka. Du som har fyllt 65 år bör även träna balansen regelbundet, t.ex. stå på ett ben när du borstar tänderna.

Klicka här för att läsa våra tips för att komma igång.

Källa: 1177 Vårdguiden