Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 12000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten läggs i din varukorg.
Produkten har lagts till i din varukorg.

Vår apotekare ger svar på frågor kring D-vitamin

Behöver man verkligen kosttillskott med D-vitamin eller räcker det med att äta varierat och vistas i solen? Hur mycket behöver man få i sig egentligen? Det är en fråga som debatterats mycket på senare år, särskilt sen det kom nya rekommendationer 2012. Här reder vår apotekare ut frågetecknen åt dig. 
 
Varför behövs D-vitamin?
D-vitaminet behövs för att underlätta upptaget av kalcium från födan och kalcium behövs i sin tur för uppbyggnad av vårt skelett. 
 
Barn behöver D-vitamin för att skelettet ska utvecklas normalt. Brist på D-vitamin under uppväxten kan ge rakit (Engelska sjukan) som visar sig som ett mjukt och missformat skelett, ofta med hjulbenthet och en ökad risk för benbrott. Skador i tändernas emalj förekommer också. Barn får även allmänna symtom som svaghet och ökad känslighet för infektioner.
 
Vuxna behöver D-vitamin för att undvika så kallad benuppmjukning, med smärtor och ömhet i skelettet samt ökad risk för benbrott. I ovanligare fall kan man få kramper. Ny forskning visar också att det finns samband mellan d-vitaminbrist och uppkomsten av andra sjukdomar.
 
Hur får vi i oss D-vitamin?
Vitamin D får vi i oss dels via maten och dels bildas det i huden när vi vistas i solen. Den mat som innehåller mest D-vitamin är fet fisk (t.ex. lax, sill, makrill, abborre och gös), vilt växande svamp och D-vitaminberikade livsmedel. D-vitamin finns även i ägg och kött.
 
Under sommarhalvåret är solen den främsta källan till D-vitamin för vuxna. Små barn med sin känsliga hud bör skyddas från solen och får därför inte i sig lika mycket vitamin. Mörkhyade har mycket skyddande pigment i huden och bildar mindre mängd D-vitamin när de vistas i solen. Personer som bär täckande kläder i solen eller vistas väldigt lite i solen bildar också mindre D-vitamin.
 
Den finns två huvudsakliga former av D-vitamin, D2 (ergokalciferol) och D3 (kolekalciferol). D3 är den mer bioaktiva formen som bildas i huden när vi vistas i solen men kan även intas genom animaliska livsmedel. D2 finns i vegetabiliska livsmedel som svampar och alger. Nästan alla kosttillskott och D-vitaminberikade livsmedel innehåller vitamin D3 som utvinns ur fettet från fårull. 
 
Vem behöver D-vitamin?
År 2012 publicerades den senaste upplagan av Nordiska Näringsrekommendationer (NNR 2012). Den har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av experter från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Ett av syftena var att utifrån de senaste vetenskapliga studierna komma fram till en nivå för rekommenderat intag (RI). RI ska säkerställa att vi får i oss tillräckligt med näring för att kroppen ska utvecklas och fungera normalt och för att förebygga livsstilssjukdomar. I oktober 2013 antogs NNR 2012 som officiella rekommendationer i Sverige.
 
I NNR 2012 fann man att vi svenskar behöver få i oss mer D-vitamin än vi tidigare trott för att även under vintern ha tillräckligt med D-vitamin i kroppen. Rekommenderat intag varierar med ålder och hur mycket sol huden exponeras för. Från ungefär en veckas ålder upp till 75 år behöver vi ett dagligt intag på 10 mikrogram vitamin D3. Vuxna över 75 år och personer med begränsad solexponering, t.ex. mörkhyade eller de som bär mer täckande kläder, behöver 20 mikrogram dagligen. Siffrorna omfattar då både D-vitamin från kosten och genom solexponering.
 
Kosttillskott med 10 mikrogram (400 IE) D3-vitamin rekommenderas till alla barn under 2 år. Barn som inte äter D-vitaminberikade produkter eller fisk samt barn som inte vistas utomhus tillräckligt eller har mörk hudfärg kan behöva D-droppar upp till ungefär 5 år. Äldre som sällan vistas utomhus bör också äta tillskott av 10 mikrogram D3-vitamin. Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas D-vitamintillskott efter samtal med barnmorska. 
 
Kan man få för mycket D-vitamin?
Man kan inte få för mycket D-vitamin av enbart solen och födan. Om man däremot dagligen tar tillskott med D-vitamin i höga doser under en längre tid kan man få giftiga halter av D-vitamin i kroppen. Det yttrar sig som höga halter av kalcium i blodet, inlagring av kalcium i njurarna och njursvikt. Friska vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt det Europeiska livsmedelsverket (EFSA). Högre doser än så bör endast tas i kortare perioder på inrådan av sjukvården och under sträng medicinsk övervakning. Barn ska inte ta mer än 10 mikrogram (400 IE) per dag utan rekommendation från sjukvården.
 

Källor: Livsmedelsverket, 1177 Vårdguiden